onsdag 6. februar 2013

Le Creuset: The Louis Vuitton of Cooking


Le Creuset




Forutenom at grytene er nydelige å se på, er de fantastiske å bruke på kjøkkenet.
Du kan gjøre det meste med de. Grøt, langkokt mat som hjortegryte og chilli con carne blir fantastisk, lapskauser og supper likeså. Jeg har en fantastisk enkel oppskrift på brød med tranebær og rosmarin bakt i gryten! Det er himmelsk godt :)
Le Creuset har alltid vert et symbol på høy kvalitet og godt håndtverk, og de har vert og fremdeles er et yndet arveobjekt.
I de siste årene har de kommet med flere nydelige farger og de har blitt veldig populære.

Le Creuset er en gammel fransk støpejernsprodusent som ble startet i 1925. 
Fabrikklokalene deres ligger i Fresnoy Le Grand nord i Frankrike.
De støper i dag på samme måte som den første gryten de laget. De smelter koks, jern og sand til en lavalignende flytende masse som de heller oppi former. Gryten blir senere glasert men en emalje i en av de mange fargene. 

Den originale fargen "vulkan" (på bildet under) fikk navnet sitt av fargen som blandingen hadde.


Selv er jeg hektet! Jeg bruker de til alt!
Til nå har jeg 4 stk støpejernsgryter. Størrelse 2 liter, 3,3 liter, 4,2 liter & 6,3 liter. (og en grillpanne)
Jeg valgte meg hvite gryter (hvite, ikke creme) fordi jeg er litt sprø når det gjelder farger. Jeg kan plutselig finne på å male kjøkkenet i en knall farge som da kansje ikke passer sammen med grytene (hadde jeg valgt en annen farge).
Nå vet jeg at jeg står fritt til å male og styre på, for de hvite grytene vil alltid passe inn :)
Farger drar jeg mer en gjerne inn med støpejernsproduktene til Le Creuset.
De er ikke så dyre å bytte ut som grytene.


Det er mange farger og velge mellom! 
 (Rød, sort matt, sort blank, vulkan, creme, cobolt blå, caribbean, lilla, rosmarin, coastal blue & soleil) 
Ikke alle er på bildet her 

 
Den hvite er min favoritt, hvilken er din?


(Den hvite er dessverre gått ut av sortimentet som selges i norge)



2 kommentarer:

  1. Hvem kan tippe det da... Lilla kanskje.:)

    SvarSlett
  2. Det må bli de blå, da...;)) fiiine!!!
    Klem, og takk for koselig kommetar hos meg!:))

    SvarSlett