tirsdag 19. mars 2013

Vårruller



Har fått dilla på vårruller i det siste, og særlig etter at jeg fikk de søte små Sophie Conran skålene som er perfekte til sweet chilli saus.
Her er oppskrift og fremgangsmåte :)

Pleier å lage vårruller med kjøttdeig, kål, gulrot, nudler, sesamfrø, five spice, mørk tykk soyasaus, chilli saus, sesamolje og vanlig soya saus. Men mulighetene er mange :) Ha i det du syntes er godt sammen. Scampi, kylling, ris, osv. 
Pleier ikke å måle opp ingrediensene, tar litt på feelingen. Prøv deg frem :)

Pass bare på at du ikke har på for mye av blandingen når du skal rulle de.


 Kjøp vårrull pastry på asiatiske butikker, la de få tine (ca en time) før du går i gang. 
Et lite tips som jeg syntes fungerer bra er å bruke en ren sprayflaske til å "lime" vårrullene sammen når du har fylt de. Se bilde.

Når du skal frityr steke noe er det viktig at du bruker riktig type olje. Ikke bruk olivenolje, da blir det ikke bra! Bruk mais, rasp, solsikke eller peanøtt -olje, eller en annen som har tåler høy tempratur. 


Oljen skal holde mellom 180 og 190 grader. Jeg pleier å ha i hele flasken med olje i gryten, når jeg er ferdig med den heller jeg den tilbake på flasken. Den kan brukes ca 4 - 5 ganger før den har gjort sitt. Vårrullene stekes 3 om gangen i 3 min. Pleier å holde dem under oljen i ca 1,5 min, med en visp eller lignende for at de skal få en fin og gylden farge. 

Å lage vårruller er litt tidkrevende, så jeg pleier å ha stekeovnen på 75 grader og legge inn vårrullene som er ferdige der. 
Så holder de seg varme og gode :) 
De kan også fryses ned og varmes opp i stekeovnen.

















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar